معیارهای کلیدی برای انتخاب یک معلم آواز خوب
2020/07/04
ارسال شده توسط مدیریت
593 بازدید

شاید انتخاب یک معلم آواز خوب در روزگاری که هر کسی ادعای تدریس آواز میکند کار سادهای نباشد امروزه متاسفانه درصد زیادی از آموزشگاه ها موسیقی به دلیل تمایل برای جذب هنرجو ودرآمد بیشترهر فردی را که صرفاً صدای خوبی داشته باشد برای تدریس آواز در آموزشگاه خود به کار میگیرند فارغ از آنکه آن فرد چه میزان تخصص و تجربه در زمینه تدریس آواز را دارد. ابتدا باید گفت که لزوماً هرکس که صدای خوبی داشته باشد نمیتواند معلم آواز خوبی باشد، مقوله تدریس یک مقوله کاملاً مجزا از خوانندگی است. یعنی کسی که اقدام به تدریس آواز می کند جدای از آنکه باید صدای خوبی داشته باشد باید خود آموزشهاودوره های تخصصی آواز و صداسازی را دیده باشد و برای آموزش آواز متد و روشی مشخص وبه روز داشته باشد یک معلم آواز خوب باید بداند که قرار است هنرجو را به کدام سمت ببرد و نکات آموزشی کلاس را بر اساس نقاط قوت و ضعف هنرجو ترسیم کند نکته دیگر در مورد معلم آواز این است که یک معلم آواز خوب باید بتوانند ارتباطی سازنده و تنگاتنگ با هنرجو برقرار کند اطلاع از نیازها و کاستی های صدای یک هنرجو از ضروری ترین وظایف یک معلم آواز است .یک معلم آواز خوب باید سرفصل ها آموزشی کلاس خود و جزئیات مطالبی که قرار است طی یک دوره آموزش دهد را از قبل مشخص کرده باشد و دقیقاً بداند در هر جلسه قرار است چه کاری انجام دهد بدیهی است که مقوله صداسازی سلفژ و آواز خواندن سه مقوله متفاوت اما وابسته به هم میباشندو در کشورهای توسعه یافته برای هر کدام از این رشته ها هنرجو باید کلاس ای جداگانه برود اما در کشور ما به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی هنرجو در پرداخت شهریه چندین کلاس به طور همزمان؛ بعضاً دیده می شود که برخی هنرآموزان هر سه مبحث را توامان با هم آموزش میدهند که البته این خود کاری بس دشوار و نیازمند دانش بالای هنرآموز می باشدودرصورتی که فقط به عنوان دروس مکمل وجنبی ونه تخصصی درنظرگرفته شوندمیتواند خالی ازعیب باشد. یک معلم آواز خوب می بایست هدف ارتقا و پیشرفت هنرجو را سرلوحه کار خود قرار دهد و دلسوزانه گام به گام هنرجو را تا رسیدن به سطوح عالی همراهی کند؛ احاطه معلم آواز به دانش تئوری موسیقی و سلفژ در امر تدریس آواز ضروری می باشد بعضاً دیدهشده که مدرسینی فقط به صورت گوشی و از راه تقلید و تکرار به هنرجو آهنگ هایی را یاد می دهند فارغ از آنکه بدانند هنرجو دارای چه نقاط ضعف یا قدرتی است. تشخیص مشکلات و معایب صدای هنرجو در شروع کار بسیار ضروری است و یک معلم آواز خوب باید تمامی نکات مثبت و منفی صدای هنرجو را صادقانه به او بازگو کند و دلسوزانه در جهت ارتقاء سطح کیفی صدای اوگام بردارد. انتخاب سبک و تشخیص اینکه صدا و قابلیت های صدای هنرجو برای چه سبکی بیشتر مناسب است از وظایف اصلی یک معلم آواز می باشد. آموزش تکنیک ها و مهارت های آوازی متناسب با سبک مورد نظر هنرجو از جمله وظایف یک معلم آواز خوب می باشد و در پایان باید گفت که یک معلم آواز خوب باید دارای بیانی رسا و شیوا در ارائه مطالب آموزشی خود باشد به طوری که هنرجو را دچار گیجی و سردرگمی نکند؛ با هنرجو صادق باشد؛ کسب درآمد از آموزش آواز جزو اولویت چندم او باشد؛ دلسوز و کوشا باشد وهمیشه سعی کند اطلاعات و مطالب آموزشی خود را به روز کند .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
سلفژچیست وچه کاربردی درموسیقی دارد
شاید بتوان گفت که دانش سلفژ ازاصلی ترین اصول ونیازهای هرموسیقیدانی است
گرفتگی صداراجدی بگیرید
حنجره بخشی از دستگاه تنفسی است که تولید صدا را به عهده دارد. این عضو...
برنامه غذایی یک خواننده
به عنوان یک خواننده یا هنرجوی آواز یکبار برای همیشه باید ها و نبایدها در...
دیدگاهتان را بنویسید